Poradnik Przetrwania w Wyborze Coacha/Trenera
Poradnik Przetrwania w Wyborze Coacha/Trenera
autorem artykułu jest Artur Król
W tym artykule znajdziesz popularne metody wpÅ‚ywu na klienta i budowania reputacji przez trenerów i coachów. ZostaÅ‚ on zainspirowany artykuÅ‚em „Scamming the Public” Andrewa Austina i dostosowany do Polskich realiów i doÅ›wiadczeÅ„ jakie nabyÅ‚em w Polsce. Dla przeciÄ™tnego czÅ‚owieka, wybór trenera lub coacha jest dosyć przypadkowÄ… kwestiÄ…, dlatego coachowie i trenerzy bÄ™dÄ… wykorzystywali okreÅ›lone techniki dla wywoÅ‚ania u potencjalnych klientów wrażenia fachowoÅ›ci i kwalifikacji. Niektóre z tych technik odnosić siÄ™ bÄ™dÄ… do faktycznych kwalifikacji trenera i podawać je w trafny sposób. W innych wypadkach bÄ™dÄ… one tworzyÅ‚y zÅ‚udne wrażenie fachowoÅ›ci – i moim celem jest przede wszystkim pokazanie tych technik i uÅ›wiadomienie czytelnika odnoÅ›nie tego, jak dziaÅ‚ajÄ… lub mogÄ… dziaÅ‚ać.
MuszÄ™ zaznaczyć, że niektóre z tych technik sÄ… stosowane również w mojej wÅ‚asnej reklamie – sam też funkcjonuje w koÅ„cu na tym rynku. Sam ten artykuÅ‚ stanowi formÄ™ takiej autoreklamy, mogÄ…c budować wrażenie autora jako „uczciwego coacha”, chociaż w praktyce przecież nic nie mówi o tym, jakim coachem jestem - o czym bÄ™dÄ™ pisaÅ‚ wiÄ™cej w dalszej części.
1. Stowarzyszenia.
Jest wiele stowarzyszeń NLP, coachingu czy hipnozy i wielu coachów i trenerów umieszcza informacje o członkostwie w takim stowarzyszeniu na swojej stronie. Zwykle dodaje to prestiżu i sprawia wrażenie, że za daną osobą stoją inni koledzy po fachu.
Jak jednak wygląda sprawa w praktyce? Tu przydaje się czasem prywatne śledztwo i sprawdzenie:
* jakie są wymogi wstępu i członkostwa w stowarzyszeniu (niekiedy jest to np. tylko deklaracja, albo określona składka)
* jakie sÄ… faktyczne dziaÅ‚ania, podejmowane przez stowarzyszenie? Czy tylko sobie „jest”? Czy w jakikolwiek sposób nadzoruje swoich czÅ‚onków? Czy organizuje jakieÅ› akcje, czy ma swoje publikacje, konferencje, itp.?
* ilu członków ma stowarzyszenie i jak zróżnicowana jest to grupa?
W oparciu o takie pytania można zorientować się, czy mowa o fikcyjnej organizacji, czy też o grupie która faktycznie coś oferuje członkom i coś o nich mówi.
Podobnie wyglÄ…da sytuacja w wypadku wielu stowarzyszeÅ„ naukowych – jedynym czynnikiem decydujÄ…cym o czÅ‚onkostwie bywa tutaj dosyć niewielka skÅ‚adka.
2. Tytuły
Coraz częściej spotykam siÄ™ z ciekawym zjawiskiem – ludzie którzy nie majÄ… żadnych skÅ‚onnoÅ›ci do pracy naukowej zostajÄ… na uczelni i robiÄ… doktoraty, albo wrÄ™cz profesury – ponieważ „dodaje im to autorytetu” w ich wybranych zawodach. CzÄ™sto, zresztÄ… – w zawodach nie majÄ…cych nic wspólnego z tematykÄ… pracy doktorskiej.
Doktorat, w praktyce, Å›wiadczy o jednym – o kompetencjach osoby w wykonaniu badaÅ„ naukowych i napisaniu pracy na ten temat. Nie mówi nic praktycznego o jej kompetencjach jako coacha, trenera czy terapeuty. JednoczeÅ›nie, ponieważ zwykliÅ›my, jako spoÅ‚eczeÅ„stwo, kojarzyć stopnie naukowe z kompetencjami, tworzy to zÅ‚udnÄ… wizjÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci danej osoby.
Jak się przed tym obronić? Przede wszystkim sprawdzaj szczegóły wykształcenia danej osoby, oraz jakie doświadczenie POZA naukowym ma w swojej wybranej dziedzinie.
Podobnie w wypadku certyfikatów wszelkiej maÅ›ci. Bardzo czÄ™sto sÄ… co najwyżej specyficznie wyglÄ…dajÄ…cÄ… tapetÄ… gabinetu, nie majÄ…cymi przeÅ‚ożenia na faktyczne umiejÄ™tnoÅ›ci. PoÅ›więć trochÄ™ czasu i sprawdź co ten certyfikat daje lub nie daje – albo zignoruj certyfikaty w ogóle i skup siÄ™ na faktycznych kompetencjach danego trenera czy coacha, np. oglÄ…dajÄ…c go w akcji lub rozmawiajÄ…c z jego byÅ‚ymi klientami.
ZresztÄ…, z wÅ‚asnego doÅ›wiadczenia – przez lata pracy jedynymi osobami które pytaÅ‚y mnie o certyfikaty, stopnie naukowe itp. byli „koledzy” po fachu, zwykle szukajÄ…cy czegoÅ›, do czego można siÄ™ doczepić. I chociaż na stronie wymieniam tych kilkadziesiÄ…t szkoleÅ„ w których braÅ‚em udziaÅ‚, jestem Å›wiadomy, że dla wiÄ™kszoÅ›ci klientów nie ma to znaczenia – ale zadowoli przynajmniej część „życzliwych” szukajÄ…cych czegoÅ›, do czego można by siÄ™ przyczepić.
3. Artykuły i książki
To, że ktoÅ› napisaÅ‚ artykuÅ‚ lub książkÄ™ na okreÅ›lony temat nie musi oznaczać jego praktycznych kompetencji w tym temacie. StudiujÄ…c psychologiÄ™ miaÅ‚em okazjÄ™ spotkać siÄ™ z wykÅ‚adowcami którzy napisali dużo w tematyce umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalnych – a sami, w opinii studentów, nie mieli ich za grosz, znajÄ…c jedynie teorie, ale nie praktykÄ™. SpotkaÅ‚em też wielu wykÅ‚adowców, którzy niewiele opublikowali – ale umiejÄ™tnoÅ›ci jakie prezentowali na zajÄ™ciach robiÅ‚y duże wrażenie. Chociaż pisanie na okreÅ›lony temat wiąże autora, w oczach potencjalnych klientów, z danÄ… kwestiÄ… (np. piszÄ…c ten artykuÅ‚ tworzÄ™ – niczym tak naprawdÄ™ nie podparte – powiÄ…zanie miÄ™dzy mnÄ…, a uczciwÄ… autoreklamÄ…), obiektywnie nie mówi nic o takim zwiazku.
Jak możesz się przed tym zabezpieczyć jako klient? Skontaktuj się z byłymi klientami trenera lub coacha i od nich uzyskaj opinie o jego kompetencjach. Jeśli polegasz tylko na książkach i artykułach, tym co może Ci dużo powiedzieć są przykłady z własnego życia autora na zastosowanie określonych umiejętności - lub ich brak. Oczywiście, nieobecność takich przykładów może być tylko efektem stylu danej osoby i to również należy brać pod uwagę.
4. Uczył się od...
JakiÅ› czas temu zostaÅ‚em poproszony o opinie w sprawie strony pewnego coacha wchodzÄ…cego wÅ‚aÅ›nie na rynek. Tym, co zwróciÅ‚o mojÄ… uwagÄ™, byÅ‚ fakt, że choć strona zrobiona byÅ‚a w sposób bardzo maÅ‚o profesjonalny i ewidentnie wÅ‚asnymi siÅ‚ami, czÅ‚owiek ten pisaÅ‚, że uczyÅ‚ siÄ™ od różnych Å›wiatowej sÅ‚awy trenerów – udziaÅ‚ w najtaÅ„szych nawet szkoleniach wszystkich wymienionych osób oznaczaÅ‚by inwestycjÄ™ co najmniej stu tysiÄ™cy zÅ‚otych... A jednoczeÅ›nie nie stać go byÅ‚o na webmastera który zbudowaÅ‚by mu serwis... Dopiero dopytawszy siÄ™ o szczegóły, okazaÅ‚o siÄ™, że „uczyÅ‚em siÄ™ od...” znaczy... „przeczytaÅ‚em trzy książki tego, dwie tamtego i obejrzaÅ‚em jedno nagranie wideo ostatniego” - co stanowi dużą różnicÄ™ w porównaniu z faktycznym udziaÅ‚em w szkoleniach. Jak pokazaÅ‚ czas, ów czÅ‚owiek nie byÅ‚ niestety jedynym stosujÄ…cym takÄ… metodÄ™.
Jak możesz siÄ™ przed tym zabezpieczyć jako klient? JeÅ›li trafisz na takie nieprecyzyjne sformuÅ‚owanie, zapytaj o szczegóły szkoleÅ„ – gdzie, kiedy dany czÅ‚owiek szkoliÅ‚ siÄ™ u tego trenera?
5. Uczyłem się od... (jako jeden z 1000 osób na sali)
InnÄ… powszechnie stosowanÄ… metodÄ… – zwÅ‚aszcza odnoÅ›nie szkoleÅ„ u trenerów uczÄ…cych na zachodzie, gdzie treningi sÄ… czÄ™sto prowadzone w grupach dużo wiÄ™kszych niż w Polsce i potrafiÄ… liczyć setki lub wrÄ™cz tysiÄ…ce uczestników – jest opisywanie udziaÅ‚u w tego rodzaju szkoleniach tak, jakby piszÄ…cy miaÅ‚ bliskÄ…, prywatnÄ… relacjÄ™ z trenerem... Podczas gdy w praktyce byÅ‚ po prostu jednÄ… z kilkuset osób na sali, albo – w niektórych przypadkach – zjawiÅ‚ siÄ™ tylko pierwszego dnia (by potwierdzić udziaÅ‚) i ostatniego (by odebrać certyfikat uczestnictwa).
Jak możesz siÄ™ przed tym zabezpieczyć jako klient? Pytaj o szczegóły szkoleÅ„, które przebyÅ‚a dana osoba, w tym także o rozmiar grupy. JeÅ›li dany trener lub coach reklamuje siÄ™ w sposób sugerujÄ…cy prywatnÄ… znajomość ze sÅ‚awnym fachowcem – zapytaj o szczegóły tej znajomoÅ›ci.
6. Doświadczenie
DoÅ›wiadczenie zawodowe może być przedstawiane na bardzo wiele sposobów. Dla przykÅ‚adu – stwierdzenie „Mam pięć lat doÅ›wiadczenia w coachowaniu ludzi” może oznaczać zarówno „Od piÄ™ciu lat przyjmuje co najmniej 2 klientów tygodniowo” jak i „Od piÄ™ciu lat przyjmujÄ™ jednego klienta rocznie, a zarabiam na życie podajÄ…c hamburgery w McDonaldzie”. Podobnie „10 lat doÅ›wiadczenia w pracy z ludźmi i 5 lat doÅ›wiadczenia w pracy na kierowniczym Å›rodowisku w miÄ™dzynarodowej korporacji” może być odczytane jako 15 lat doÅ›wiadczeÅ„... lub 10, ponieważ praca na kierowniczym stanowisku również jest pracÄ… z ludźmi. A tak w ogóle, to chodzi oczywiÅ›cie o 10 lat pracy w McDonaldzie, z czego 5 lat jako kierownik zespoÅ‚u w lokalnej knajpce – ale pozostajÄ…c na odpowiednio ogólnym poziomie, można uzyskać wrażenie, że chodzi o pracÄ™ zupeÅ‚nie innego rodzaju. PrzykÅ‚ady tego rodzaju można mnożyć niemal w nieskoÅ„czoność.
Podobnie wyglÄ…da kwestia z zakresem pracy. Np. mógÅ‚bym, zgodnie z prawdÄ…, napisać, że prowadziÅ‚em coachingi ludzi z Polski oraz z 5 innych Europejskich krajów. Brakuje tu jednak istotnych szczegółów – że wszystkie te osoby byÅ‚y emigrantami z Polski i wyjechaÅ‚y z kraju góra kilka lat wczeÅ›niej, oraz że za wyjÄ…tkiem Irlandii, z każdego kraju byÅ‚a tylko jedna osoba. Podobnie, uczestniczÄ…c w miÄ™dzynarodowym szkoleniu z hipnozy prowadzonym przez internet, mógÅ‚bym twierdzić, że pracowaÅ‚em z osobami z różnych krajów – nie dodajÄ…c, że byÅ‚o to w ramach tego szkolenia. Znów, byÅ‚oby to zgodne z prawdÄ…, a jednoczeÅ›nie skrajnie faÅ‚szywe. Znam trenerów, którzy przeprowadzili np. jeden jedyny trening w danym kraju, po czym twierdzÄ…, że ich firma w tym kraju operuje.
Jak możesz siÄ™ przed tym zabezpieczyć jako klient? JeÅ›li masz wÄ…tpliwoÅ›ci co do jakiegoÅ› stwierdzenia coacha lub trenera z którym chcesz pracować – PYTAJ. Poznaj szczegóły i nie zadowalaj siÄ™ ogólnymi odpowiedziami.
7. Cytowanie badań
Dla wielu potencjalnych klientów, naukowa weryfikowalność danej dziedziny stanowi duży atut – nawet jeÅ›li nie uzyskajÄ… wyników które chcieli uzyskać w pracy z danym trenerem lub coachem, daje im to możliwość zachowania twarzy – w koÅ„cu stosowaÅ‚ on naukowo potwierdzone metody, a nie byÅ‚ po prostu jakimÅ› szarlatanem. Cytowanie badaÅ„ w wypowiedziach lub autoreklamie dodaje prestiżu 'naukowoÅ›ci' dla twierdzeÅ„ danej osoby – nawet, jeÅ›li w praktyce cytowne badania sÄ… bez znaczenia dla tematu, inni autorzy uzyskali zupeÅ‚nie odwrotne wyniki, albo metodologia badaÅ„ jest wyraźnie wadliwa.
Jak możesz siÄ™ przed tym zabezpieczyć jako klient? JeÅ›li ktoÅ› cytuje badania – zwÅ‚aszcza, jeÅ›li nie daje przy tym odnoÅ›nika do dostÄ™pnej on-line kopii cytowanej pracy – przepytaj go o szczegóły tych badaÅ„ i to jak faktycznie odnoszÄ… siÄ™ do poruszanego tematu.
8. Mam 10.000 klientów
KolejnÄ… stosowanÄ… niekiedy metodÄ… nieetycznego „upiÄ™kszania” wÅ‚asnej promocji jest tworzenie wrażenia pracy z wiÄ™kszÄ… iloÅ›ciÄ… i bardziej znaczÄ…cych klientów, niż faktycznie siÄ™ pracowaÅ‚o. Trener, który pracuje na rynku od roku i twierdzi, że przeszkoliÅ‚ 10.000 osób może robić wrażenie... Do czasu gdy dopytasz i okaże siÄ™, że prowadziÅ‚ 5 pÅ‚atnych szkoleÅ„, po 20 osób na każdym – oraz 20 godzinnych wykÅ‚adów na różnych uczelniach, których aule miaÅ‚y pojemność 500 osób (a na faktycznych wykÅ‚adach byÅ‚y peÅ‚ne w ¼, co pozostanie już niedopowiedziane). Podobnie 'praca z dyrektorami miÄ™dzynarodowych korporacji' może oznaczać jeden darmowy wykÅ‚ad dla pracowników regionalnego oddziaÅ‚u korporacji, na który na 5 minut wpadÅ‚ dyrektor regionalny.
Jak możesz siÄ™ przed tym zabezpieczyć jako klient? Raz jeszcze, jeÅ›li masz wÄ…tpliwoÅ›ci co do jakiegoÅ› stwierdzenia coacha lub trenera z którym chcesz pracować – PYTAJ. Poznaj szczegóły i nie zadowalaj siÄ™ poziomem ogólnym odpowiedzi.
9. Referencje/Opinie/Testymoniale
Teraz będę niestety okrutny. Tyle pisałem o pytaniu byłych klientów o zdanie, a teraz pokaże, że i to może nie wystarczyć.
Niedawno dowiedziaÅ‚em siÄ™ o grupie brytyjskich coachów, którzy biorÄ… bardzo wysokie stawki od klientów (np. 1000 GBP za sesjÄ™), a którzy... Nigdy nie pracowali z żadnym klientem. JednoczeÅ›nie majÄ… bardzo bogaty zestaw testymoniali na swoich stronach... DokÅ‚adniej mówiÄ…c- każdy z nich poleca siebie nawzajem. OczywiÅ›cie, w wypadku takich osób kwestia zarobkowa jest mniej znaczÄ…ca, zwykle majÄ… inne źródÅ‚o utrzymania, a pozycjÄ™ 'Coacha za 1000 funtów' budujÄ… sobie raczej dla pozyskania prestiżu w pewnym Å›rodowisku – ale zawsze jest możliwość, że jakiÅ› niefortunny klient „nadzieje siÄ™” na ich sztucznÄ… reputacjÄ™.
Innym przykÅ‚adem tego rodzaju opinii sÄ… opinie „wynegocjowane” - np. szef danej organizacji trenerskiej, o bardzo znanym nazwisku, bÄ™dzie zwykle promowaÅ‚ danego trenera należącego do jego organizacji, zwÅ‚aszcza jeÅ›li trener ten pÅ‚aci procent od wszystkich szkoleÅ„ prowadzonych pod egidÄ… organizacji. W praktyce taka referencja mówi wiÄ™c czÄ™sto jedynie „tak, ten gość pracuje wewnÄ…trz tego stowarzyszenia” - i nie mówi nic o realnych kompetencjach trenera.
Jak przeciwdziaÅ‚ać – sprawdzaj, czy dana osoba faktycznie pracowaÅ‚a z danym coachem albo byÅ‚a na jego szkoleniach. Zadawaj pytania, na które trudno dać odpowiedź tylko „jest super” albo „jest do niczego” - np. jakie sÄ… dwie rzeczy, których warto by robiÅ‚ mniej na swoich szkoleniach? Jakie sÄ… dwie rzeczy, których robiÅ‚ za maÅ‚o? Da Ci to peÅ‚niejszy obraz danej osoby i pozwoli siÄ™ zorientować czy dany czÅ‚owiek faktycznie zna go ze strony zawodowej.
PodsumowujÄ…c, podstawowÄ… rzeczÄ… jakÄ… możesz zrobić jako klient jest sprawdzanie, sprawdzanie i jeszcze raz sprawdzanie. Nie bierz twierdzeÅ„ coacha czy trenera za oczywiste czy prawdziwe, ale pytaj o szczegóły. JeÅ›li masz możliwość – skontaktuj siÄ™ z jego dotychczasowymi klientami i poznaj ich opinie – upewniajÄ…c siÄ™, że byli faktycznie klientami danego czÅ‚owieka.
Inwestujesz swój czas i pieniÄ…dze – zadbaj o to, by byÅ‚o to dla Ciebie dobrÄ… inwestycjÄ….
Czego Ci serdecznie życzę![url]
--
Artur Król (www.krolartur.com) zajmuje się wspomaganiem ludzi we wprowadzaniu trwałych, skutecznych zmian w życiu osobistym i zawodowym, ucząc ich wolności na każdym poziomie - emocjonalnym, intelektualnym, społecznym, zawodowym i finansowym.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Koszty alternatywne i BATNA w Twoim życiu
Wyprawka do szpitala
Ogrodzenia z kamienia
Jak Znaleźć Kilkanaście Dodatkowych Godzin w Tygodniu?
Banki mogą zażądać dodatkowych zabezpieczeń